Artikel 1 – Definities
1. Sjark Boxes: Sjark Boxes, gevestigd te Schipluiden, KvK-nummer 76253899.
2. Klant: degene met wie Sjark Boxes een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Sjark Boxes en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en
leveringen van diensten of producten door of namens Sjark Boxes.
2. Sjark Boxes en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Sjark Boxes en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk
uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen en offertes van Sjark Boxes zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Sjark Boxes en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Sjark Boxes de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen
na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Sjark Boxes slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft
bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
1. Sjark Boxes hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. Sjark Boxes mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Sjark Boxes niet kon voorzien ten tijde van het doen
van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de
verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Artikel 6 – Monsters en modellen
1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen
dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het
monster of model overeenstemmen.
Artikel 7 – Betalingen en betalingstermijn
1. Sjark Boxes mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 1 maand na levering hebben voldaan.
3. De betalingstermijnen die Sjark Boxes hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het
afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in
gebreke is, zonder dat Sjark Boxes aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
4. Sjark Boxes mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het
totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 8 – Gevolgen te late betaling
1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Sjark Boxes de wettelijke rente per maand voor
handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een
hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen
aan Sjark Boxes.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Sjark Boxes zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Sjark
Boxes op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Sjark Boxes, dan moet hij nog steeds de
afgesproken prijs betalen.
Artikel 9 – Recht van reclame
1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Sjark Boxes het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant
geleverde producten.
2. Sjark Boxes maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten
onmiddellijk retourneren aan Sjark Boxes, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 10 – Opschortingsrecht
1. De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te
schorten.
Artikel 11 – Retentierecht
1. Sjark Boxes kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant
alle nog openstaande rekeningen van Sjark Boxes heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft
gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Sjark Boxes.
3. Sjark Boxes is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 12 – Verrekening
1. De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Sjark Boxes te verrekenen met een vordering op Sjark Boxes.
Artikel 13 – Eigendomsvoorbehoud
1. Sjark Boxes blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Sjark Boxes met
betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de
nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Sjark Boxes gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op
een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Sjark Boxes gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt
en mag Sjark Boxes van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
1. Sjark Boxes behoudt zich het recht voor om gecreëerd materiaal, zoals de gepersonaliseerde sleeve, te publiceren voor
promotiedoeleinden.
Artikel 15 – Levering
1. Levering vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres, tenzij anders wordt afgesproken.
2. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
3. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Sjark Boxes zijn verplichtingen opschorten totdat
de Klant betaalt.
4. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Sjark Boxes kan
tegenwerpen.
Artikel 16 – Levertijd
1. De afleverdatum wordt vastgesteld in de offerte die Sjark Boxes stuurt. De afleverdatum is definitief wanneer de door de
Klant voor akkoord getekende offerte aan Sjark Boxes door Sjark Boxes schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
2. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Sjark Boxes later levert dan is
afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Sjark
Boxes niet binnen 14 dagen na de afgesproken datum kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant
en Sjark Boxes iets anders hebben afgesproken.
Artikel 17 – Feitelijke levering
1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 18 – Transportkosten
1. Sjark Boxes betaalt de kosten voor transport naar één door de klant aangegeven adres, tenzij de Klant en Sjark
Boxes schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 19 – Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder
een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Sjark
Boxes niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de
verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Sjark Boxes. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Sjark Boxes niet
aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 20 – Bewaring
1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel
kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 21 – Garantie
1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of
ondeugdelijk materiaal.
2. De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen,
gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant
komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 22 – Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart Sjark Boxes tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Sjark Boxes geleverde
producten en/of diensten.
Artikel 23 – Klachten
1. De Klant moet een door Sjark Boxes geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele
tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan dient de
Klant Sjark Boxes daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Sjark Boxes hiervan op de hoogte
stellen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Sjark Boxes hierop gepast kan
reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Sjark Boxes.
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Sjark Boxes andere werkzaamheden
gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 24 – Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Sjark Boxes.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Sjark Boxes ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 25 – Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer Sjark Boxes een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het
nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 26 – Aansprakelijkheid Sjark Boxes
1. Sjark Boxes is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste
roekeloosheid.
2. Wanneer Sjark Boxes aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de
uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Sjark Boxes is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer Sjark Boxes aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en
kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 27 – Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Sjark Boxes vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de
aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 28 – Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Sjark Boxes toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn
verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Sjark Boxes nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Sjark
Boxes in verzuim is.
3. Sjark Boxes mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst
niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Sjark Boxes kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede
grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 29 – Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Sjark Boxes door de Klant niet aan Sjark Boxes kan worden
toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Sjark Boxes 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen,
dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Sjark Boxes kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Sjark
Boxes de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Sjark Boxes hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Sjark Boxes hiervan
voordeel heeft.
Artikel 30 – Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Sjark Boxes de
overeenkomst aanpassen.
Artikel 31 – Wijziging algemene voorwaarden
1. Sjark Boxes mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Sjark Boxes altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal Sjark Boxes zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 32 – Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Sjark Boxes aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming
van Sjark Boxes.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 33 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed
op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt
van wat Sjark Boxes bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 34 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Sjark Boxes is Nederlands recht
van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Sjark Boxes is exclusief bevoegd om kennis te nemen van
eventuele geschillen tussen de Klant en Sjark Boxes, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 18 augustus 2024.
Nieuwsgierig hoe een Sjark Box er voor u uit zou kunnen zien? Vraag dan gratis een ontwerp aan voor uw organisatie